مناسبترین زمان برای ارسال پست در تلگرام، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی چه زمانی است؟
با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی، خلاقیت و نوآوری در تعیین بهترین زمان برای پست گذاشتن در فیسبوک (facebook)، توییتر (twitter)، اینستاگرام (instagram)، تلگرام (telegram)، لینکدین (LinkedIn) و … برای موفقیت در بازاریابی حیاتی است. ساعت مطلوب برای به اشتراک گذاشتن در هر شبکه اجتماعی ممکن است بسته به مخاطبین خود متغیر باشد، بعنوان مثال بهترین زمان برای پست گذاشتن در فیسبوک بین ظهر و بعد از ظهر است،در این مقاله از emila می خواهیم بدانیم در چه زمانی پست های خود را روانه ی شبکه های اجتماعی کنیم که علاوه بر داشتن بازدید مناسب، باعث فرار یا بی توجه شدن مخاطبینمان به پست ها یا پیام های ارسالی مان نشویم.
“بهترین زمان برای پست گذاشتن در تلگرام”
ایرانی ها روزانه 4 میلیون پست در کانال های تلگرام منتشر می کنند، پژوهشگاه فضای مجازی با همکاری دانشگاه تهران گزارش آماری تازه ای را از فعالیت کاربران ایرانی تلگرام منتشر کرد: طبق گزارش اخیر این پژوهشگاه تا کنون ۵۸۶ هزار کانال تلگرامی فارسی ایجاد شده و بالغ بر چهار میلیون مطلب در روز در این کانال ها قرار داده می شود.
این گزارش نشان می دهد که میزان انتشار مطلب در کانال های تلگرامی در ساعت ۲۲ هر روز به اوج خود می رسد و در این بازه نزدیک به ۲۵۰ هزار پست در کانال های مختلف تلگرام منتشر می شود. کمینه میزان انتشار نیز به ساعت ۴ صبح مربوط می شود که به کمتر از ۲۵ هزار پست می رسد. علاوه بر این گفته شده که میزان انتشار مطلب از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ روند ثابتی داشته و حدودا برابر با ۱۵۰ هزار پست است.
در هنگام پست گذاشتن در شبکه های چون تلگرام، ممکن است با توجه به زمانی که وقت آزاد بیشتری دارید عمل کنید یا نیمه شبها یا زمانهایی که اغلب پستی آپلود نمیشود اما اگر از این کار خسته شده اید که سر هر ساخت خاصی به سراغ رفتن ان بروید، راه حل ان ربات های تلگرامی هستند. ربات ها نیز هر روز شکل و رنگ تازه ای به خود می گیرند. اگر یکی از مدیران کانال های نسبتاً پر مخاطب تلگرامی هستید، پس حتماً زمان و نحوه ی ارسال پست ها در کانال تان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.
با به روز رسانی های متعدد حالا امکان هوشمندتر کردن کانال های تلگرامی نیز برای کاربران فراهم شده است. شما می توانید پس از ساخت ربات خود با botfather@ توسط ربات Manybot@ رباتت خود را به اسانی مدیریت و زمانبندی کنید. برای اشنایی با نحوه ی ساخت ان در قسمت جستجوی سایت عبارت “ساخت ربات تلگرام” را سرچ نمایید. در نهایت قادر خواهید بود رباتی بسازید که می تواند پست های شما را به صورت زمانبندی شده داخل کانال تان ارسال و به شما در مدیریت آن کمک کند.
“بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام”
با توجه به تجربهای که من تاکنون روی اکانت های مختلف داشتم و شناختی که روی مخاطبان ایرانی پیدا کردهام، بازههای زمانی که نرخ مشارکت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت میشود به ترتیب اولویت:
“۵ تا ۷ بعدازظهر”
این بازه زمانی به طور میانگین در اکثر مواقع نرخ مشارکت بیشتری از مخاطبان را به همراه دارد و دلیل این موضوع این است که افراد بعد از ساعت کاری، مدرسه یا دانشگاه حوصله کار جدی دیگری ندارند و دلشان میخواهد روی کاناپه منزلشان لم داده و چرخی در اینستاگرامشان بزنند.
“۹ شب تا ۱ صبح”
در این بازه معمولا افراد بعد از خوردن شام و معاشرت کافی با اهل خانه، فرصت را غنیمت میشمرند تا در اینستاگرام سرو گوشی آب دهند.
۱۲ تا ۱ هم معمولا زمانی است که کاربران تا زمانی که خوابشان ببرد، در رختخواب اینستاگرامشان را چک میکنند.
دلیل دیگر انتخاب این بازه زمانی، این است که بعد از آن (از ۱ تا صبح) معمولا پستی گذاشته نمی شود وکسانی که بعد از بیدار شدن از خواب اینستاگرامشان را چک میکنند باز هم پست شما جز آخرین پستها خواهد بود و با کمی اسکرول کردن، آن را خواهند دید.
“۷ تا ۹ صبح”
این بازه بسته به مخاطبان پیج شما متفاوت است.
به عنوان مثال این بازه زمانی، برای پیج شخصی من نتایج خوبی به همراه دارد؛ زیرا همکاران و دوستانم معمولا در سرویس شرکت و یا مسیر رفتن به دانشگاه هستند و فرصت کافی و مناسبی برای چک کردن اینستاگرامشان به شمار میرود.
بهترین زمان برای پست گذاشتن به عوامل زیادی بستگی دارد:
۱- پتانسیل ساعات روز و روزهای هفته
این آیتم برای پست هایی در نظر گرفته میشود که با توجه به ماهیت محتواییای که دارند، برای ساعات و روزهای خاصی از هفته مناسبند. به عنوان مثال اگر پست مورد نظر شما تصویری از یک میز غذاست؛ اگر بعد از زمان ناهار(مثلا ساعت ۴) منتشر شود، مورد توجه واقع نمیشود و یا مثلا برای آخر هفتهها بهتر است از محتوایی سرگرم کننده و انرژیک استفاده شود.
۲- شناخت مخاطب (سن، قشر، جنسیت و…)
شناخت مخاطب هدف، شاید مهمترین آیتم باشد. محتوای شما برای چه سنینی و چه قشری جذاب است؟ این افراد در چه ساعاتی از روز فرصت سر زدن به اکانت اینستاگرامشان را دارند؟
۳- تعداد پست ها در روز
آپلود کردن چند پست پشت سرهم در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی، هیچ موقع بازخورد خوبی در پی نداشته؛ زیرا مخاطب به پستهای بعدی توجه کافی را ندارد و گاها دیدن چند پست پیدرپی از یک پیج، مخاطب را عصبی میکند.
از طرفی برخلاف دیگر رسانههای اجتماعی، در اینستاگرام پست ها فقط یک بار در قسمت (home) نمایش داده میشوند و همین باعث میشود تا برای هر پست طول عمر میانگین ۴ ساعت در نظر گرفته شود.یعنی اگر در ساعتهای اولیه بعد از آپلود شدن، پست شما توسط مخاطب دیده نشد، زیر پستهای دیگران مدفون شده و امکان دیده شدن آن کم می شود. پس بهتر است برای گذاشتن چندین پست در یک روز، حداقل ۴ ساعت میان زمان آپلودشان، فاصله وجود داشته باشد.
۴- متمایز کردن پست های تاریخ مصرفدار
کانسپت طراحی اینستاگرام به تعبیر من ثبت لحظههاست و مخاطب با دیدن پستهایی که در همان لحظه ثبت و منتشر شدهاند، بیشتر هیجانزده میشود.اما برخی پستها هستند که اگر در یک بازه زمانی منتشر نشوند ارزش خود را از دست خواهند داد و به قول معروف تا تنور داغ است باید نان را چسباند مانند خبر.
تصور کنید عکسی را که هنگام بارش برف گرفتهاید را در یک روز آفتابی پست کنید و یا محتوایی خبری که راجع به آتش سوزی محلی تهیه کردهاید را هنگامی که تب خبر خوابیده منتشر نمایید. دلیل دیگر این موضوع، هشتگها هستند که فقط زمانی که هنوز آن موضوع سر زبانهاست، جستجو میشوند.
اما با توجه به رفتار مخاطبان اینستاگرام تاکنون و شرایطی که عموم کاربران این برنامه دارند، می توان محدوده زمانی که در بالاتر ذکر شد را مشخص کرد که بدون درنظر گرفتن موارد ذکر شده، بتوان دیده شده پستتان را تا حد قابل قبولی تضمین کنید.
Leave a Reply