no-img
اِمیلاسلام کاربر مهمان. امروز سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸


ادامه مطلب

بروزرسانی؛ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
یافتن دامنه مناسب برای وبسایت
امتیاز 5.00 ( 10 رای )
حمایت از emila.ir

یافتن دامنه مناسب برای وبسایت

بروزرسانی؛ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

می توان گفت یکی از بزرگترین دغدغه های وبمسترهایی که در حال تاسیس یک سایت یا وبلاگ هستند، مساله ی انتخاب یک نام مناسب domain name برای وب سایت خود است. اهمیت این نکته که هر نام دامنه ای، با توجه به شرایط فرهنگی و فاکتور های دیگر، تا حد مشخصی می تواند جای خود را در ذهن شما باز کند. با مثال توضیح می دهم. فرض نمایید فردی بین انتخاب google.ir یا iransearch.com مردد بماند. البته با این فرض احمقانه که وی بتواند هر یک از این دو دامنه را برای وب خود در اختیار بگیرد. همچنین این فرض را نیز نمایید که از طرف شرکت گوگل برای انتخاب این دامنه با مشکل روبرو نشوید. و شما در حال طراحی سایت موتور جستجوگر فارسی هستید. انتخاب شما چیست؟

ممکن است بگویید مورد دوم از این نظر که دارای دامنه از نوع com است، ارجعیت دارد و بهتر است. اما من بی شک مورد اول یعنی google.ir را انتخاب می کنم. علت این است که نام google به عنوان مشهورترین آدرس اینترنتی جهان، به راحتی می تواند باعث شود که مخاطبان سایت شما، google.ir را نیز به خاطر بسپارند. اما مورد دوم یعنی iransearch.com چطور ؟

کاملا روشن است که دامنه ی iransearch.com یک پنجم دامنه ی gogole.ir، در ذهن مخاطبان باقی نخواهد ماند. تا اینجا قصد ما این بود که در یافتن آدرس های خالی از نوع com آنچنان وسواس نداشته باشید، مخصوصاْْ اگر در حال یافتن نامی کاملا رسمی، پرکاربرد و روتین هستید. و مخصوصا اگر این نام کاملا از عباراتی انگلیسی تشکیل شده است. احتمال یافتن موردی مناسب برای نام دامنه بسیار بسیار پایین (کمتر از ۲۵ صدم درصد) خواهد بود و در انتها به دامنه ی آزاد مطلوبی نخواهید رسید.

اصولاْ احتمال یافتن نامی دلخواه و راضی کننده برای وب تابع چند مساله می باشد. اینکه شما در حال یافتن چه نوع دامنه ای هستید(هدف شما از فعالیت این سایت چیست؟)، در انتخاب یک دامنه خیلی می تواند موثر باشد. سوالات زیر می تواند به ذهن شما در یافتن یک دامنه ی مناسب، ساختار منسجمی بدهد:

۱. چه پسوند دامنه ای را می خواهید انتخاب کنید ؟ آیا فقط به دامنه از نوع com دل بسته اید یا دامنه های دیگر نظیر net یا org یا ir هم می تواند شما را راضی نماید ؟

۲. در حال ساخت برند هستید یا سعی دارید از اسامی روتین استفاده کنید ؟ برند سازی به این معناست که شما آنچنان از نام دامنه ی خود استفاده می کنید و به نوعی آنچنان با نام دامنه ی خود بازی می کنید که تبدیل به یک برند شود. دامنه ی برند همان عنوان دامنه ایست که توانسته خود را در ذهن مخاطبان اینترنتی تثبیت نماید. نام های emila و sarzamindownload هر دو تبدیل به برند شده اند، زیرا اسامی مرسومی نبوده اند ولی با تلاشی که به خرج داده اند، توانسته اند آدرس اینترنتی خود را در ذهن مخاطبان خود تثبیت نمایند. البته برندسازی به این آسانی ها هم نیست و مطالب زیادی در مورد آن در اینترنت می توانید بیابید.

۳. در زمینه ی نام شما چقدر کار شده است ؟‌ به عنوان مثال یافتن دامنه هایی که عبارتی مثل music یا digi یا persian و موارد این چنینی به کار رفته باشد، بسیار سخت است. توصیه می شود به دنبال استفاده از چنین عبارات مشهوری در وب خود نباشید چونکه نام های نزدیک به نام یک سایت معروف یا یک شرکت بنام، پروسه برندینگ شدن موفقی را در پی نخواهند داشت، پس از ایده های جدید استقبال کنیم. شاید bamilo گواه خوبی بر صدق این مدعا باشد.

۴. مخاطب شما نیازی به حفظ کردن نام دامنه شما دارد یا خیر ؟ این مساله کمی پیچیده و تابع شرایط مختلف است ولی به طور کلی هر چه بازدیدهای وبلاگ شما وابستگی بیشتری به گوگل داشته باشد، به مراتب نیاز کمتری به داشتن آدرس اینترنتی حرفه ای و قدرت مند دارید. زیرا به طور معمول کسی پس از جستجوی یک عبارت در گوگل، بر اساس آدرس سایت گزینه های سرچ را انتخاب نمی کند و فقط بالا بودن گزینه ی جستجو و نیز مشابهت خلاصه ی محتوای سایت (نمایش داده شده در سرچ) و آنچه خود می خواهد، کافیست.

سایت هایی که نیازهای دائمی ما را تامین می کنند،‌ به عنوان مثال سایت های دانلود فیلم، بایستی بتوانند به خوبی عمل برندسازی را انجام دهند و سعی کنند بهترین عنوان و آدرس اینترنتی را برگزیند. در حالی که سایتی چون sarzamindownload یا soft98 که عمده ی بازدیدهایش را از گوگل دریافت می کند، نیازی به چنین برندسازی هایی ندارند.

گاهی اوقات خرید یک دامنه به قیمت بالا برای سایت هایی که می خواهند در وب حضوری چشمگیر و بسیار قوی داشته باشند، بسیار مناسب و گاهی ضروری به نظر می رسد.

امیدوارم تا اینجای مطلب، با خواندن این ۴ سوال بالا، ساختار ذهنی خود را برای یافتن یک آدرس اینترنتی مناسب منظم کرده باشید. در ادامه به بیان چند نکته که دانستن آن ها خالی از لطف نیست می پردازم :

۱. عبارت whois که در بسیاری از سایت های ثبت دامنه ی خارجی می بینید، همان who is می باشد که مشخص می کند که یک دامنه ی اینترنتی به چه کسی تعلق دارد. البته نسبت به آزاد بودن یا نبودن یک دامنه نیز می تواند راهنما باشد.

۲. برای دریافت ایده هایی مرتبط با یک عنوان می توانید به یکی از سایت های «ثبت دامنه» ی خارجی رفته و عبارت مورد نظر خود را سرچ نمایید تا پس از جستجو، عبارات دیگری نیز به شما پیشنهاد شود. به عنوان مثال شما در حال تاسیس جامعه ای مجازی هستید، و نیز به دنبال دامنه ای هستید که عبارت meet در آن به کار برده شده است، شما می توانید عبارت meet را در سایت whois.com سرچ نمایید و ملاحظه فرمایید که عبارت friend-meet.com خالی می باشد. عبارتی که برای یک جامعه مجازی بسیار مناسب به نظر می رسد. این مساله را برای تاسیس یک سایت آپلود عکس، دانلود کتاب، دانلود موسیقی یا موارد نه چندان مرسوم نیز می توانید پیگیری کنید.

۳. آدرس های اینترنتی هر چه کوتاه تر باشند، بهتر است. توصیه ی من این است که به جای استفاده از یک عنوان و نام دامنه ی طولانی ولی دارای مفهوم مشخص، از عنوانی استفاده نمایید که چندان مرسوم و دارای مفهوم نیست، ولی می تواند پس از اعمال عملیات برندینگ به یک عنوان مشخص و جالب تبدیل شود (به عنوان مثال dl1 یا vmw.)

۴. سایت nic.ir تنها مرجع رسمی ثبت دامنه های فارسی می باشد که هر کس برای ثبت دامنه به نام خودش، حداقل بایستی نسبت به عضویت در این سایت اقدام کرده باشد. یکی از صفحات این سایت صفحه ی «دامنه های تازه آزاد شده» آن است که همانطور که از نامش پیداست، قابلیت مشاهده ی آخرین دامنه های آزاد شده را به مخاطبان خود می دهد. به نظر شما آیا دامنه های بسیار رند و زیبا توسط مسئولان این سایت به معرض دید و ثبت بازدید کنندگان خواهد رسید؟!

به آدرس زیر بروید و پس از تایپ عبارت کپچای نمایش داده شده، لیست ۵۰۰ تایی از دامنه های تازه آزاد شده را مشاهده فرمایید.

emila توصیه دارد این دامنه ها را انتخاب نکنید، چونکه اگر از ویژگی رند و زیبایی بودن بهره می بردند اکنون به برند قابل قبولی تبدیل شده بودند و صاحبان قبلی آن ها محال بود آن ها را به حال خود رها کنند و عاقبت به این صفحه هدایت نمی شدند. بهتر است از سبک نامگذاری این دامنه ها ایده بگیرید.

در پایان امیدوارم به زودی شاهد انتخاب عناوین بسیار بهتر و جذاب تر برای سایت های فارسی زبان باشیم.


موضوع : وب/ برچسب : , , / لینک کوتاه : https://emila.ir/?p=43
designer