no-img
اِمیلاسلام کاربر مهمان. امروز دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸


ادامه مطلب

بروزرسانی؛ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
سندروم روده تحریک‌پذیر IBS
امتیاز 5.00 ( 2 رای )
حمایت از emila.ir

سندروم روده تحریک‌پذیر IBS

بروزرسانی؛ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

سندروم روده تحریک‌پذیر مشکلی است که با چند تغییر کوچک در سبک زندگی، به‌ راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد. با emila همراه باشید تا این تغییرات را بشناسید:

۱-برنامه غذایی تنظیم کنید
اگر یک برنامه جامع و کامل از مواد غذایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید، می‌توانید موادی را که باعث تحریک مشکل شما می‌شوند را شناسایی کنید.

۲-نعنا را امتحان کنید
برای تسکین و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر از قرص نعنا استفاده کنید. نعنا درد شکمی و نفخ را کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که نعنا یک ضد اسپاسم طبیعی است که یک کانال ضد درد در کولون روده ایجاد می‌کند و درنتیجه درد مسیر گوارشی را کاهش می‌دهد.

۳-برای کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر، آرام‌تر غذا بخورید
گوارش از دهان شروع می‌شود، دندان‌ها غذاها را می‌جوند و غدد بزاقی با تولید آنزیم‌های گوارشی به نرم شدن غذا کمک می‌کنند، بنابراین اگر غذا به‌درستی جویده نشود و وارد معده شود، فشار بیشتری به معده وارد شده و روده تحریک می‌شود. یادتان باشد باید غذا را به‌اندازه‌ای بجوید که دیگر تکه‌های غذا را در دهانتان احساس نکنید.

۴-استرس خود را کنترل کنید
رابطه مستقیمی بین استرس و سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد. با انجام تمریناتی مثل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی، استرس خود را کاهش دهید. هم‌چنین سعی کنید کافئین کمتری مصرف کنید، به‌ اندازه کافی بخوابید و وقت بیشتری را با دوستان و خانواده بگذرانید تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید.

۵-به‌طور منظم ورزش کنید
محققان دانشگاه گوتنبرگ دریافته‌اند که ورزش کردن به مدت بیست‌تا سی دقیقه و پنج روز در هفته، به میزان قابل‌توجهی علائم IBS را کاهش می‌دهد. ورزش کردن همچنین باعث آزاد شدن هورمون‌های دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین می‌شود که باعث کاهش استرس و ایجاد تعادل روحی می‌گردد.

۶-در مصرف داروها تجدیدنظر کنید
مسکن‌های حاوی کدئین مثل سولپادئین و نوروفن باعث ایجاد یبوست می‌شوند و داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن باعث تحریک روده می‌گردند. مکمل‌های حاوی آهن و قرص‌های فشارخون نیست می‌توانند دردسرساز باشند.

۷-پروبیوتیک مصرف کنید
پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده یا مخمر هستند که می‌توانند باعث ایجاد تعادل طبیعی در روده شده و علائم IBS را بهبود ببخشند.

۸-استفاده از کمپرس داغ
استفاده از کمپرس داغ و یا دوش آب گرم در کاهش درد شکمی و تسکین علائم مؤثر است.

۹-هیپنوتراپی
طی یک تحقیق مشخص شد که هیپنوتراپی علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۰-فیبر را به‌ اندازه مصرف کنید
شاید به نظرتان افراد مبتلا به IBS باید فیبر زیادی مصرف کنند اما نوع و میزان فیبر مهم است. افرادی که مشکل سندروم روده تحریک‌پذیر دارند، باید بیشتر موادی مثل عدس، لوبیا، توت‌فرنگی، بلوبری، پرتقال، گلابی، خیار، کرفس، کاهو و نخود را بیشتر مصرف کنند.

البته باید توجه داشت که برای هر شخص درمان خاصی وجود دارد که باید با توجه به علائم موجود درمان را مشخص کرد.


موضوع : سلامت/ برچسب : / لینک کوتاه : https://emila.ir/?p=12464
designer