no-img

اِمیلادعای وَ إِنْ يَكَادُ الَّذِينَ (آیه 51 سوره قلم) چشم زخم - اِمیلا
0
شنبه 30 شهریور 1398ورودعضویت
اِمیلا
عمومی مذهبی دعای وَ إِنْ يَكَادُ الَّذِينَ (آیه 51 سوره قلم) چشم زخم
فرم گزارش را به دقت تکمیل نمایید
از همکاری شما پیشاپیش سپاسگذاریم

ادامه مطلب

بروزسانی؛ 15 خرداد 1398
دعای وَ إِنْ يَكَادُ الَّذِينَ (آیه 51 سوره قلم) چشم زخم
امتیاز 5.00 ( 4 رای )
حمایت از emila.ir

دعای وَ إِنْ يَكَادُ الَّذِينَ (آیه 51 سوره قلم) چشم زخم

بروزسانی شده در 15 خرداد 1398
443
milipinkman
سوال دارم

وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (51) وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (52)
و کافران چون قرآن را شنیدند نزدیک بود که تو را با چشمان خود به سر درآورند (با نگاه‌ها و چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند) و می گویند که او دیوانه است، (51) و حال آنکه قرآن جز اندرزی برای جهانیان نیست (52)

آیه و ان یکاد آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم می باشد.

همه ما آیات پایانی سوره قلم را بارها شنیده ایم، خیلی از ما قاب عکسی از این آیات را بر در و دیوار خانه زده ایم و بعضی از ما این آیه را بر کاغذی نوشته و درون رقبه ای (کیسه چرمی حاوی دعا) بر گردن خود انداخته ایم تا از چشم زخم در امان باشیم. اما واقعا این آیه اشاره به چشم زخم یا به قولی چشم زدن دارد؟ مفسران سه تفسیر برای جمله” تورا با چشمان خود هلاک می کنند” آورده اند:

1- بعضی منظور از این جمله را نگاه غضب آلود مشرکان به پیامبر دانسته اند.

2- بعضی ها منظور از این جمله را این دانسته اند که دشمنان با استفاده از نیروی مرموزی که در بعضی چشمهاست سعی دارند تا به پیامبر آسیب بزنند. مثال این نیروی مرموز را حداقل در فیلمها زیاد دیده ایم که طرف مثلا با نگاهش قاشق خم می کند یا…

3- و عده ای دیگر منظور از این جمله را همان مفهوم عامه چشم زدن تعبیر کرده اند. این افراد بر این اعتقادند که این دو آیه اشاره به تضاد بین حرفهای کافران را نشان میدهد به طوری که از یکسو از شنیدن آیات قران چنان شگفت زده می شوند که از تعجب نزدیک است پیامبر را چشم بزنند اما از طرف دیگر حرفهایش را تکذیب کرده و او را دیوانه می نامند.

به هر حال هر برداشتی که از این آیه بکنیم باید بپذیریم که اکثر مردم برای در امان ماندن از چشم زخم دیگران اعتقاد زیادی به این آیه دارند و بدین منظور یا این آیه را قاب کرده و به در و دیوار خانه می زنند یا آنرا در رقبه گذاشته به گردن می اندازند. نمیدانم شما هم اعتقاد به چشم زدن یا چشم شور دارید یا نه؟ اما به نظر من به هر حال چشم شور هم از آن پدیده هایی است که شاید علم آدمی هیچوقت نتواند آنها را تایید یا حتی تکذیب کند اما همه خوب می دانیم که همچین پدیده هایی وجود دارند! شاید متهم به خراتی بودنم بکنید اما مثالها و نمونه های زیادی را از افرادی که چشم شور دارند در میان اطرافیان خود دیده ام و این مثالها و جریانها آنقدر واضح و روشن بودهاند که جای هیچگونه تکذیبی را برایم نگذاشته اند.

تفسیر آیه وَ إِنْ يَكَادُ:

در تفسیر این آیه نظرات گوناگونی آمده که بسیاری از مفسران گفته‌اند: منظور این بوده که دشمنان به هنگامی که آیات با عظمت قرآن را از تو می‌شنوند، به قدری خشمگین و ناراحت می‌شوند، و با عداوت به تو نگاه می‌کنند که گویی می‌خواهند تو را با چشم‌های خود بر زمین افکنند و نابود سازند.و نیز گفته‌اند که این کنایه از نگاه‌های بسیار غضب‌آلود ی مثل اینکه می‌گوییم فلان کس آن چنان بد به من نگاه کرد که گویی می‌خواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد.

و در مقابل برخی مفسّران، این آیه را دربارهٔ چشم زخم دانسته و با نقل روایاتی مبنی بر واقعیّت داشتن چشم زخم، درصدد اثبات آن آمده اند،و اینان برآن اند که مفهوم ومنظور آیه، چشم‌زخم کافران به پیامبر اسلام بوده که می‌خواستند با چشمان خود، او را از بین ببرند.

در جای دیگر آمده که:

حسان جمال میگويد: امام صادق(ع) را از مدينه به مكه مى بردم و هنگامى كه به مسجد الغدير رسيديم ، امام صادق نگاهى به طرف چپ مسجد انداختند و ایشان فرموند: اين جاى پاى رسول خدا میباشد و در زمانى كه فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه آنگاه امام صادق به گوشه اى ديگر از مسجد نظر افكنده و فرموند: اينجا محلى است كه منافقان و سالم مولى ابى حذيفه وابى عبيدة بن جراح ، خيمه زده بودند. چون دست پيامبر را ديدند كه دست امير المومنين را گرفته و بلند كرده ، بين خودشان گفتند به چشمان او بنگريد كه در حدقه مى چرخند، چونانكه گويى چشمان مجنونى است. در اين حال جبرئيل اين آيه را آورد:”و ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم لما سمعو “الذكر و يقولون انه لمجنون و ما هو الا ذكر للعالمين.

در هر صورت  برداشتی که از این آیه باید داشته باشیم باید بپذیریم که بیشتر مردم برای در امان ماندن از چشم زخم دیگران اعتقاد زیادی به این آیه داشته و بدین منظور حتی این آیه را قاب نموده و به در و دیوار خانه خود زده تا از برکات آن در خانه استفاده کنند و برخی دیگر این ایه مبارک را به گردن خود می اندازند.

،از امامان دیگری هم درباره تفسیر این ایه سخن به میان امده مثلا از امام حسن(ع) روایت گردیده پ  که ایشان  فرموند: دوای درد چشم زخم،آیه:«و ان یکاد الذین کفروا…» می باشد.

در میان روایات و احادیث هم اشاراتی به چشم زخم بسیار آمده:

در حدیث آمده که امیرالمونین (ع) فرموده اند که پیامبر برای امام حسن و امام حسین رقبه گذاشته  و این دعا را خواندند: شما را به تمام کلمات و اسما حسنای خداوند می سپارم از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آنگاه که حسد می ورزد. در جای دیگر هم از پیامبر(ص) نقل شده  : اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن می باشد.

معنی لغات این آیه مبارکه:

کلمه «ان» بدون تشدید مخففِ إنّ میباشد و کلمه «زلق» به معنای زلل و لغزش بوده و ازلاق به معنای ازلال، یعنی صرع آمده سات و کنایه دارد از کشتن و هلاک کردن.

و معنای آیه این بوده که محققا آنها که کافر شدند وقتی قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشمهای خود تو را به زمین بیندازند یعنی با چشم زخم خود تو را بکشند.

عبارت چشم زده:

و مراد از این ازلاق به ابصار  به طوری که همه مفسرین گفته‌اند همان معنای چشم زدن است، که خود نوعی از تاثیرات نفسانی بوده و دلیلی عقلی بر نفی آن نیست ،بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق بوده وو روایاتی هم بر طبق آن وارد گردیده، و با این حال علت ندارد که ما آن را انکار کنیم وبگوییم یک عقیده خرافی می باشد.

دیدگاه شهید مطهری درباره آیه وَ انْ يَكادُ :

شهید مطهری در باب واقعی بودن یا نبودن چشم زخم و تاثیرگذاری آیه «وَ انْ یَکادُ…» بطور کل 2مقدمه را بیان کرده است:”یکی این که چشم‌زخم اگر هم حقیقتداشته باشد که همان  معنای رایج امروز در میان ما بوده و بالاخص در میان طبقه نسوان که فکر می‌کنند، همه مردم چشم شان شور بوده مسلما صحت نداشته است و حتی همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نیست و معتقد  1 نفر وجود داشته و احیانا در یک شهر ممکن بوده یک نفر یا دو نفر وجود دارند  که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها وجود داشته باشد و قطعا به این شکل که همه مردم دارای چشم شور میباشندو به همه مردم به اصطلاح نظر می‌کنند، وجود ندارد “

دوم: “اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی را داشته باشند آیا آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا لَیُزْلِقونَکَ بِابْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم‌زخم را واقعا دارد؟ ما تا حالا به مدرکی (حدیثی، جمله‌ای) برخورد نکرده‌ایم که دلالت کند و بگوید از این آیه برای چشم‌زخم استفاده شود واین‌که چشم‌زخم حقیقت دارد یا نه، یک مسأله است فرض حقیقت درست است ولو در رخی افراد و این‌که این آیه برای دفع چشم‌زخم باشد مسأله دیگری بوده وچیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، نباید از خود بتراشیم. نظر به این که روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد (آن را از پیش خود ساخته‌اند.)” (مجموعه آثار شهید مطهری، ج27، ص: 6)

در نگاهاین استاد بزرگوار، چشم زخم حقیقتی بوده و تردید ناپذیر است، البته ایشان برای توضیح پذیرش چشم زخم به جسمانی بودن یا روحی و نفسانی بودن این مساله توجه داشته است و آنرا در چند لایه مختلف بررسی نموده زیرا مثلا ممکن است دانشمندان جدید کشف که در برخی چشم‌ها اشعه‌ای وجود دارد  که اثرات سوء دارد، خصوصا اگر با یک نگاه مخصوص باشد. اگرچه این حرف در گذشته‌های دور قابل پذیرش نیست ولی با پیشرفتهای امروزی راحت تر می‌توان این امر را پذیرفت.

و باید توجه داشت که بالاتر از اهمیت شعاع چشم، مساله نفوس آن بوده و تاثیر اعمال روحی را حتی در درمان یا عدم درمان بیماری‌ها می‌توان پیدا کرد ،بنابراین، افکار و نیت ها و اندیشه‌های انسان می‌تواند بر بدن او تاثیر گذاشته، هر چه روح قوی تر باشد، بدن را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داده و بیشترجواب می دهد.

برتر از این دو، روان انسان بوده که نه‌تنها در بدن او تحت تاثیر می باشد بلکه در یک انسان دیگر نیز می‌تواند تاثیرگذاری داشته ،یعنی فکر یک انسان می‌تواند در بدن انسان دیگر تاثیر گذاشته شود و مصداق امروزی این باور، هیپنوتیزم و واقعیت‌های رخ داده در این کار می باشد و هر قدر انسان  در مقابل مقاومت کمتر و ضعف بیشتری داشته دیگران راحت‌تر بر او اثر خواهند گذاشت.

درنتیجه گیری سخنان این بزگوار چنین میتوان درک کرد :

ایشان میگویند “ممکن است در بعضی روح‌ و روان‌ها چنین حالت و خاصیتی داشته و اگر درباره دیگری به گونه‌ای فکر شود ،فورا روی او تاثیر بسزایی بگذارد. در بعضی احادیث هم از پیغمبر اکرم (ص) وارد شده که فرموده اند «الْعَیْنُ حَقٌّ» چشم حق است یعنی دروغ مطلق نبوده و بعضی از چشم‌ها اثر دارد یا حدیثی از پیغمبر نقل شده است که «الْعَیْنُ یَجْعَلُ الرَّجُلَ فِی الْقَبْرِ وَ الْجَمَلَ فِی الْقِدْرِ» یعنی چشم چنین قدرتی را داراست که انسانی را به گور بفرستد و شتری را در دیگ. تجربه‌ها و آزمایش‌ها هم نشان داده که درباره بعضی از افراد مطلب چنین بوده است “

ایشان میفرمایند که به ندرت  ديده مى ‏شود كه در خانه ‏اى مثلًا آيه «هَلْ يَسْتَوِى الَّذينَ يَعْلَمونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمون» تابلو نصب شده و براى شعار چه از اين بهتر: «هَلْ يَسْتَوِى الَّذينَ يَعْلَمونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمونَ»؟ و ایه  «انَّ اكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقيكُمْ»؟ تعداد زیادی دارای کلمه   ماشاءاللَّه، آياتى كه انسان هر وقت يكى از آنها را نگاه كند براى او يك درس و آموزش دارد و اينها را انسان نمى ‏بيند ولى در هر خانه‏ اى كه برويد آيه «وَ انْ يَكادُ الَّذينَ كَفَروا» راخواهید دید، يعنى منم كه خداوند چنين نعمت هايى به من داده و تويى كه چشم شور دارى و مى‏ خواهى چشم‏ زخم به ما بزنى، براى اينكه جلوى چشم شور تو را گرفته باشم اين تابلو را در اينجا نصب نموده ام و شايد كمتر خانه‏ اى باشد كه چنين چيزى در آن نباشد.

آیا چشم زخم از نظر اسلامی و علوم روز واقعیت دارد؟ پاسخ این بوده که این مسئله از نظر عقلی محال نمیباشد و در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده شده که وجود چنین امری را اجمالا تایید نموده، لذا نباید در انکار این امور اصرار داشته، بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم آن را پذیرفت.

درباره تاثیر این ایه بر دلالت تاثیرش بر چشم زخم امده :

با توجه به گفته ها و روایاتی مانند: مرحوم کلینی در کتاب کافی و همچنین تفسیر روح البیان اثر ابوالفداء اسماعیل حقی و تفسیر ابن کثیر ،روایتی از پیامبر اسلام(ص) و یا امامان شیعه مبنی بر تاثیر این دعا در برابر چشم زخم در دست نمی‌باشد و تنها در روایتی آمده که پیامبر اسلام(ص) هنگام تعویذ حسنین علیهما السلام یا افرادی دیگر از چشم‌ زخم، و به ذکر های دیگری غیر از این آیه توسّل می کردند.

همچنین با توجه به نوشته تفسیر مجمع البیان تنها کسی که اعتقاد داشته این آیه در برابر چشم زخم موثر بوده حسن بصری می باشد. ( حسن بصری فقیه مفسد و گمراه زمان امام سجاد (ع) است که بارها با لعن و عتاب اهل بیت علیهم السلام مواجه گردیده و طبق نقل علما از پایه گذاران فرقه منحرف تصوف و از دشمنان ائمه اطهار بوده است)

می توان ایاتی را جایگزین این ایه نمود:

آیات زیبا و موثری  مانند آیت الکرسی ،  ان اکرمکم عندالله اتقیکم، یا الم یعلم بان الله یری ، الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله ، احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتننون، امثال این آیات زیبا و تاثیر گذار، زینت بخش در و دیوار خانه ها و مغازه ها می شد. و با توجه همه جانبه به همه آیات قرآن  نه فقط و ان یکاد و عمل به آنها طوری نباشدکه فردای قیامت رسول بزرگوار اسلام  لب به شکوه باز نمایدو بگوید: ”  یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُور “ً

در میان روایات و احادیث هم اشاراتی به چشم زخم شده است:

در حدیث آمده که امیرالمونین علیه السلام فرموده اند که پیامبر برای امام حسن و امام حسین رقبه گذاشتند  و این دعا را خواندند: شما را به تمام کلمات و اسما حسنای خداوند می سپارم از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و خسود آنگاه که حسد می ورزد. در جای دیگر هم از پیامبر نقل شده که : اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن بود.

و الله اعلم


موضوع : مذهبی/ برچسب : , , / لینک کوتاه : https://emila.ir/?p=5007
designer
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید، توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی، غیر مرتبط با مطلب یا فینگلیش باشد، منتشر نخواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای دانلود قرار گرفته در جعبه دانلود، به صورت مستقیم می باشند.
تمامی فایلها قبل از انتشار تست شده اند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.
برای دانلود سریعتر و راحت تر، توصیه میکنیم از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.
اگر برای دانلود فایلی با مشکل مواجه شدید، از قسمت گزارش اپدیت یا خرابی لینک، ما را باخبر سازید.

Here is a some short information about me: I'm a natural born, writer, designer, forecaster, Interested in PHP programming and activities in the field of digital currency, basically I'm a pretty simple person. I work for Emila.ir for more than 1 years. I am passionate about creating posts and content for emila.ir which I think is Among the best viral persian Websites. I am available at Nearby

ارسال پیامک  -  ارسال ایمیل
IP شما : 35.172.100.232